Marketing in het algemeen is het met verschillende middelen en activiteiten producten of diensten op de markt te brengen.
Marketing wordt gesplitst in offline marketing en online marketing.
Offline marketing is niets anders dan het reeds lang bestaande reclame maken door middel van het plaatsen van advertenties in kranten en bladen en het uitdelen of het huis aan huis verspreiden van folders.
Ook etalages en reclamborden zijn uitingen van offline marketing.
Een groot gedeelte van de bevolking is tegenwoordig online actief. Men gebruikt internet om informatie op te zoeken over diverse onderwerpen. Daarnaast hebben mensen vaak een Facebook account waarmee ze informatie delen met veel andere mensen.
Vroeger gebruikte je het telefoonboek en de gouden gids om gegevens van een bedrijf te zoeken.
Tegenwoordig heeft elk bedrijf van eenmanszaak tot multinational minimaal een website en/of
een Facebook bladzijde en zoek je hun gegevens op via internet.
Online marketing is in feite reclame maken voor je bedrijf met behulp van een goed vindbare en toegankelijke website, blogs, social media etc.
Over online marketing is zeer veel informatie te vinden op internet. Vaak gebruikt men termen die in het vakgebied van marketing heel gebuikelijk zijn maar het voor een gewone sterveling onnodig ingewikkeld maken.
De ontwikkelingen in de online marketing gaan hard. Omdat bijvoorbeeld veel jongeren geen TV meer kijken maar alleen series kijken via Netflix op een tablet of telefoon verschuift de reclame op de TV naar reclame via Youtube en Facebook.
Ik heb geprobeerd om met eenvoudige bewoordingen en bewust een beperkt gedeelte van het online marketing plaatje wat duidelijkheid te verschaffen.
Graag help ik u op weg om uw online marketing op orde te krijgen.